Přechody pro chodce jsou stále místy, kde dochází k vážným dopravním nehodám. V Polsku se poměrně intenzivně mění předpisy pro osvětlování prostor se zvýšeným pohybem chodců, včetně samotných přechodů pro chodce. V našem článku se pokusíme vysvětlit aktuální požadavky.
Nejnovější požadavky a normy
Do nedávné doby byla pravidla pro osvětlení přechodů pro chodce poměrně obecná a nepřesná. To přispělo k mnoha nehodám a vážným kolizím s chodci. Nevhodně nebo nedostatečně osvětlené přechody neposkytovaly ani dobrou viditelnost pro řidiče, ani bezpečnost pro přecházející.
Nejnovější pokyny pro přechody pro chodce velmi podrobně definují různé třídy nebezpečí a objasňují otázky týkající se kontrastu chodců, a tedy i vhodného osvětlení. Inteligentní řešení, jako jsou systémy řízení osvětlení ClueCity a silniční svítidla, jsou na polských ulicích stále běžnější. Svítidlo Tiara LED nebo Tiara LED Pro od společnosti Lena Lighting, které bylo vybráno v nejvýznamnější designové soutěži v Polsku, je velmi oblíbené. Mezi města, která se mohou pochlubit jejich přítomností, patří Środa Wielkopolska, Szczytno a Olsztyn. Inovativní technologie osvětlení LED výrazně zvyšuje pohodlí a pocit bezpečí chodců i řidičů
Jak by měly být osvětleny přechody pro chodce?
Osvětlení přechodů pro chodce je nesmírně důležitou otázkou. Svítidla by měla především zajistit viditelnost chodců na přechodu a v čekací nebo přibližovací zóně k přechodu. Osoba, která se nachází v jízdních pruzích, musí být řádně odlišena - viditelný má být především chodec, teprve později uliční infrastruktura. Řidič by navíc měl mít komfort pozorování a jasně vidět siluetu chodce a celou dopravní situaci.
V současné době platí pro osvětlení komunikací a přechodů pro chodce následující zásady:
- CEN/TR 13201-1:2016-02 Silniční osvětlení – Část 1: Směrnice pro výběr tříd osvětlení.
- PN-EN 13201-2:2016-03 Silniční osvětlení - Část 2: Požadavky na výkon
- PN-EN 13201-3:2016-03 Silniční osvětlení - Část 3: Výpočet parametrů osvětlení
- PN-EN 13201-4:2016-03 Silniční osvětlení - Část 4: Metody měření účinnosti osvětlení
- PN-EN 13201-5:2016-03 Silniční osvětlení- Část 5: Indexy energetické účinnosti.
- PN-76/E-02032 – obsahující informace o intenzitě osvětlení na přechodech pro chodce bez semaforů.
Jaké by mělo být osvětlení přechodů pro chodce?
Při úvahách o pouličním osvětlení musíme vzít v úvahu, že podmínky, za kterých lampy fungují, jsou mnohem obtížnější. Osvětlení vozovky na přechodech pro chodce by proto mělo být voleno s ohledem na přísné pokyny předpisů. Čím by se měl především vyznačovat?
Jedním z nejdůležitějších parametrů, které je třeba při výběru pouličního svítidla zohlednit, je dostatečná intenzita světla, která neoslňuje, ale zároveň poskytuje chodcům i řidičům přiměřenou viditelnost. Neméně důležitá je vysoká světelná účinnost. Čím vyšší je faktor účinnosti, tím vyšší je energetická účinnost. LED lampa Tiara využívá směrová lentikulární pole z PMMA nebo PC, díky kterým je možné dosáhnout rozložení světla splňujícího všechny třídy osvětlení. Komponenty od renomovaných výrobců a nové LED moduly přispívají k velmi vysoké světelné účinnosti – téměř 130 lm/W.
Při výběru pouličního osvětlení byste měli věnovat pozornost také indexu podání barev, který vám umožní snáze a především rychleji vidět detaily, tedy i chodce vjíždějící do jízdních pruhů. Samozřejmostí je také vysoká odolnost proti mechanickému poškození a dostatečná těsnost pro zajištění ochrany před nepříznivými povětrnostními vlivy nebo nárazy.