Co je to Design Thinking? Designové myšlení v osvětlení
Design prochází revolucí. Následující změny staví na první místo uživatele, jeho specifické potřeby, což vyžaduje netradiční přístup k řešení problému. Metoda Design Thinking, protože je zodpovědná za tento komplexní pohled, představuje designéry na úrovni samotné myšlenky, kteří vytvářejí projekty na základě hloubkového rozhovoru a kreativního přístupu. To vše proto, aby se místa a výrobky přizpůsobily našemu životnímu stylu.
Designové myšlení - z pohledu potřeb uživatele
Design Thinking je myšlenka vytváření nových projektů a služeb s ohledem na potřeby a problémy uživatelů. Díky tomuto přístupu se zaměřujeme nejen na produkt, ale také na řešení, která k tématu přistupují komplexně, a hledáme nejoptimálnější cesty, které realizují přijaté plány. Metoda má tři hlavní cíle:
- důkladné pochopení potřeb uživatelů, a to i těch nejméně důležitých nebo neuvědomovaných
- pohled na téma z různých úhlů pohledu, hledání nových, jedinečných řešení, zejména těch, která nesouvisejí s tématem práce
- prototypování po konzultaci s uživatelem.
Účelem této činnosti je vytvořit design, se kterým bude uživatel spokojen, který mu bude sloužit po mnoho let a bude splňovat všechny potřeby. Musí být také technologicky proveditelný a finančně únosný.
Kolébka designového myšlení
Kde a z jaké potřeby se zrodila metoda Design Thinking? Musíme se přesunout do 80. a 90. let, do slunné Kalifornie, kde se tvůrčí nápady střetávaly s prostředím Silicon Valley. Jedním ze zakladatelů tohoto inovativního přístupu k tvorbě byl David M. Kelley, profesor na Stanfordově univerzitě. Vznikl na základě naší vlastní zkušenosti ze spolupráce s klientem, který přišel do kanceláře s hotovými představami a očekával, že mu navrhneme pouze pěkné bydlení. V této pozdní fázi se objevily převratné iniciativy projektanta, které však již nebylo možné realizovat. Proto David M. Kelley převzal iniciativu a zapojil designéry již v počáteční fázi, ve fázi konceptu.
Pracovní kroky
- Empatie - v této fázi je klíčové pochopit motivace a problémy uživatele. K tomuto účelu lze použít analýzu prostředí nebo etnografické rozhovory. Nezapomeňte provádět pozorování diskrétně, uživatelé si často nejsou vědomi svých návyků, které zlepšují jejich práci.
- Definice - v této fázi se shrnou informace získané v první fázi a určí se definice aktuálního problému. Jedná se o velmi obtížnou výzvu, příliš rychlé vymezení tématu může zúžit pole působnosti a příliš dlouhé může znamenat další náklady.
- Generování nápadů - tato aktivita vyžaduje netradiční přístup k tématu. Kromě věcných znalostí a zkušeností se zde uplatní také kreativita a absence zábran vůči konstruktivní kritice myšlenek. Dokončení této fáze znamená výběr nejlepšího návrhu, který se stane základem prototypu.
- Tvorba prototypů - vytvoření fyzického modelu nezahrnuje vytvoření výrobku podobného konečnému výsledku. Nejdůležitější je, aby myšlenka, která za ní stojí, byla sdělena uživateli, který se s ní bude moci ztotožnit a navrhnout možná řešení.
- Testování - doba, kdy testujeme naše nápady v uživatelském prostředí, je fází zapojení mnoha stran: administrativních, právních či technických. Teprve na jeho základě můžeme určit, zda je daná služba připravena k finální implementaci
Co tím získáme?
Design Thinking se zaměřuje na zavádění inovativních, nestandardních řešení, která odpovídají potřebám uživatelů a míst s problémy, které nemají zřejmé řešení. Za jejich uznáním stojí hluboké odhodlání a komplexní přístup na mnoha úrovních, včetně psychologie, sociologie, ekonomie, ekologie a technologie.
Kde se bude používat?
Jak Design Thinking funguje a jaké uplatnění nachází v prostředí, je nejlépe vidět na příkladu kanceláře.
Tady se shromažďuje spousta uživatelů, kteří dělají nejrůznější práce, každý jiným způsobem. Tento prostor by měl nejen designově vypadat, ale také reagovat na potřeby zaměstnanců, přizpůsobovat se činnostem, které vykonávají, reprezentovat společnost a prezentovat její hodnoty. K tématu je třeba přistupovat interdisciplinárně a vést rozhovory na všech úrovních organizace, každá připomínka a názor jsou v tomto případě cenné a mohou vést ke zdárnému konečnému výsledku. Především je důležité si uvědomit, že každá kancelář pracuje jinak.
Můžete vytvořit v mnoha ohledech ideální prostor, který však zaměstnanci nevyužívají. Neúspěch projektu nemusí být způsoben technickými nebo konstrukčními problémy, ale např. kulturními problémy. V systému hierarchické a kontrolní práce, kde stále panuje přesvědčení, že je zaměstnanec vidět, se může vytvoření uzavřených pracovních zón ukázat jako špatné řešení
Funkční kancelář není jen o vhodně zvoleném nábytku. Pohodu zaměstnanců ovlivňuje mnoho faktorů, např. osvětlení, kvalita vzduchu, vhodná teplota. Velkou pozornost věnují také zeleni, místům k odpočinku, stojanům na kola - při navrhování kanceláře je třeba k ní přistupovat opravdu komplexně.
Lehké myšlení
Vytváření dobrých řešení osvětlení vyžaduje nejen porozumění prostoru, ale také potřebám uživatele. Správně navržená svítidla ovlivňují jejich pohodu a pracovní komfort. Nejoptimálnějším řešením, které je v současné době na trhu k dispozici, je zdroj světla, který se přizpůsobí lidskému biorytmu. Změna výkonu nebo teploty barev v závislosti na konkrétních potřebách člověka, denní nebo roční době vede k vytvoření individuálního scénáře osvětlení, který se plynule mění.