Pouliční osvětlení a světelné znečištění
Jak osvětlit prostory, abychom zajistili bezpečnost provozu a zároveň chránili životní prostředí, zdraví a soukromí obyvatel?
Osvětlení silnic umožňuje bezpečnou navigaci v dopravních oblastech - umožňuje správně identifikovat terén nebo geometrii silnice. Zvyšuje komfort obyvatel, řidičů a cyklistů v zastavěných oblastech. Je však důležité, aby lampy neznečišťovaly životní prostředí a neměly negativní dopad na uživatele. Zjistěte, co je to ULOR a jak osvětlení ovlivňuje naše zdraví a pohodu.
Světelná signalizace se může pochlubit dlouhou a pestrou historií. Jejich dopad na životní prostředí bohužel v průběhu let způsobil obrovské škody jak na lidském zdraví, tak na volně žijících zvířatech a vegetaci. Nevhodně provedené osvětlení, zejména s použitím neúčinných technologií a zařízení, může způsobovat nežádoucí oslnění a světelné znečištění. V současné době se na trhu objevují inovativní řešení, která tato rizika kompenzují, jako například vysoce energeticky účinná a ekologicky neutrální silniční svítidla Lena Lighting, která jsou kompatibilní s inteligentními řídicími systémy.
Světelná signalizace se může pochlubit dlouhou a pestrou historií. Jejich dopad na životní prostředí bohužel v průběhu let způsobil obrovské škody jak na lidském zdraví, tak na volně žijících zvířatech a vegetaci. Nevhodně provedené osvětlení, zejména s použitím neúčinných technologií a zařízení, může způsobovat nežádoucí oslnění a světelné znečištění. V současné době se na trhu objevují inovativní řešení, která tato rizika kompenzují, jako například vysoce energeticky účinná a ekologicky neutrální silniční svítidla Lena Lighting, která jsou kompatibilní s inteligentními řídicími systémy.
Původně neměla rtuťová svítidla žádné stínítko, jejich optika byla neúčinná, a proto neposkytovala dostatečný směr světla na vozovku. Byly instalovány na sloupech nadzemního vedení, které byly obvykle příliš nízké a umístěné příliš daleko od okraje silnice. Začaly se montovat na výložníky s výrazným úhlem vůči vodorovné rovině v naději, že světlo nasměrují hlavně na silnici. Tato řešení se však ukázala jako neúčinná, protože většina světla se ztrácela a nekončila v požadovaném prostoru, ale v jeho okolí: na fasádě budov, v zeleni a na obloze, což způsobovalo jevy známé jako světelné znečištění.
Sodíkové osvětlení
Do 80. let 20. století se používaly neúčinné rtuťové systémy. Tehdy se odehrála jakási revoluce. Začala se používat dnes dobře známá svítidla se sodíkovými zdroji. Vyznačovaly se výrazně vyšší účinností, životností, svítivostí a především lepším subjektivním vnímáním oka. Bohužel stále obsahovaly škodlivou rtuť a vyzařované světlo vůbec neodráželo barvu. Nejhorší je, že dlouhodobé vystavení světlu zvyšovalo u uživatelů pocit únavy a ospalosti, což negativně ovlivňovalo hladinu melatoninu v mozku.
Sodíková svítidla mají na rozdíl od rtuťových účinnější systémy a vypouklá stínítka, která vyzařují světlo do mnohem většího prostoru - bohužel i do stran a nahoru. To způsobuje kromě oslnění také efekt světelného rozptylu. Při běžně používaném sklonu mohou sodíková svítidla oslňovat a osvětlovat fasády budov a způsobovat pronikání světla okny do obydlí. Největší problémy v tomto ohledu způsobuje sodíkové parkové osvětlení, které místo reflektorového systému používá mléčné rozptylné difuzory.
Rtuťové a sodíkové výbojky vyzařují UV záření, které je škodlivé pro pokožku a přispívá k mnoha závažným onemocněním. Vyrábí také velké množství tepla a spotřebovává velké množství energie, což má přímý vliv na globální oteplování klimatu. Světlo odrážející se od povrchu vozovky a jejího okolí - zejména od světlých budov - končí v mracích a způsobuje jev známý jako záře.
Světelná záře
Problém oslnění světlem je rozšířený po celém světě. Tento jev se objevuje nad osvětlenými oblastmi a narůstá ve velkých městských oblastech. Odhaduje se, že téměř 70 % záření v malých a středně velkých městech je generováno infrastrukturou pouličního osvětlení. Má výrazně negativní vliv na fungování živých organismů, narušuje normální životní cyklus a spánek, což vede k potížím se spánkem, nespavosti a rozvoji civilizačních chorob. Osvětlená obloha zbavená přirozené tmy také ztěžuje práci v oblasti letectví, astronomie a (vzhledem k tomu, že světlo je elektromagnetické vlnění) způsobuje problémy se spojením a komunikací - včetně spojení mezi Zemí a satelity.
Již více než deset let se technologie LED postupně zavádí do silničního osvětlení, stejně jako na jiných trzích s osvětlením. Nevyvolává velké množství tepla do atmosféry a neobsahuje škodlivou rtuť. Umožňuje také eliminovat škodlivé UV záření na nulu. V neposlední řadě poskytují ve srovnání se stávajícími řešeními osvětlení s vysokou kvalitou světla a barevného podání.
Jak zabránit světelnému znečištění pomocí moderního osvětlení?
Dnes jsou prakticky všechny nově budované a modernizované osvětlovací instalace založeny na moderních systémech LED. Silniční svítidla tohoto typu potřebují k výrobě kvalitního světla ve srovnání se staršími technologiemi výrazně méně elektrické energie. Vyznačují se také dlouhou životností a nízkou ztrátou světelného výkonu v průběhu času.
Moderní technologie LED je založena na použití velkého počtu mikrodiod. Použitím vhodné optiky - zejména čoček - umožňují diody eliminovat vliv světelného znepřehlednění a zajistit, aby byl osvětlen pouze požadovaný prostor. Při správném osvětlení, správném návrhu a umístění svítidel je možné osvětlení oblohy zcela eliminovat. Důležitým parametrem, který je třeba zohlednit při výběru svítidel, je faktor ULOR, který určuje podíl světla vyzařovaného do horního poloprostoru.
Co je to ULOR a jak dosáhnout poměru 0,00 %?
ULOR je procentuální hodnota udávající procento světla vyslaného do horní polokoule, a tedy na oblohu, když je svítidlo vodorovně zarovnáno k zemi (bez náklonu). Cílem je, aby tato hodnota byla nulová, což znamená, že 100 % vyprodukovaného světla by mělo jít do dolní polokoule, aniž by přímo osvětlovalo oblohu. To má také za následek ochranu před nekontrolovaným osvětlením fasád budov a pronikáním světla do obydlí.
Pro dosažení ULOR 0,00 % a dále pro co největší snížení oslnění je nutné vhodně navrhnout svítidla a vyhnout se výraznému náklonu (předpokládá se, že maximální náklon silničního osvětlení vůči vodorovné rovině by neměl překročit 15°, v praxi se vyhýbáme náklonu nad 10°). Na straně konstrukce svítidla se pro snížení ULOR a oslnění používá vhodné tvarování těla svítidla nebo specializovaná optika. Výrobci se rovněž vyhýbají umisťování světelných a reflexních prvků viditelných z bočního a horního pohledu - včetně vypouklých a vystupujících stínítek (zejména matných, vlnitých nebo mléčných).
Inteligentní osvětlení pro dnešní dobu
Silniční osvětlení nabízené společností Lena Lighting využívá pokročilou technologii LED, která dosahuje hodnot ULOR 0,00 %. Široké portfolio modelů a rodin svítidel, jako je Tiara LED, zajišťuje světelné emise, které vyhovují potřebám uživatelů - bez nadměrných rozměrů instalace nebo světelného znečištění. Nesčetné možnosti výběru svítidel, celá škála dostupných příkonů a nejmodernější systémy řízení osvětlení, jako je ClueCity, zajišťují minimalizaci spotřeby energie a umožňují rychlou návratnost investic. Díky inteligentním řídicím systémům je možné například nastavit a upravit časový interval, během kterého mají svítidla svítit, a úroveň intenzity světla - v závislosti na potřebách a změnách intenzity dopravy v noci.
S výběrem z více než 30 různých optických prvků, širokou škálou barev světla a možností nastavení sklonu svítidla je možné zajistit osvětlení, které splňuje všechny předepsané požadavky. Tímto způsobem se minimalizuje vliv světelného znečištění a oslnění, a to jak u nově navrhovaných, tak u stávajících, dodatečně instalovaných zařízení.